Metoda McKenzie

• zespoły bólowe odcinka szyjnego, piersiowego oraz lędźwiowego kręgosłupa,
  • dyskopatia (zarówno w stanie ostrym jak i przewlekłym),
  • rwa kulszowa, rwa ramienna,
  • zespół dysfunkcyjny,
  • leczenie zaburzeń mechaniki kręgosłupa,
  • leczenie zaburzeń  stawów obwodowych i kończyn,
  • leczenie dysfunkcji, które są następstwem: przyjmowania nieprawidłowych pozycji w życiu codziennym, przebytych urazów oraz zmian zwyrodnieniowych.

Mechanical Diagnosis and Therapy (MDT) – to obecnie jeden z najpopularniejszych i najskuteczniejszych sposobów leczenia zachowawczego dolegliwości bólowych kręgosłupa. Ta nowoczesna metoda rehabilitacji stworzona przez fizjoterapeutę Robina McKenziego, przeznaczona jest do badania, leczenia i profilaktyki bólów kręgosłupa.

Metoda składa się z części diagnostycznej, terapeutycznej oraz profilaktycznej. Specjalne karty badań dla każdego odcinka kręgosłupa, pozwalają na zebranie bardzo dokładnego wywiadu, a na jego podstawie, znalezienie źródła dolegliwości. Możliwe jest to dzięki zastosowaniu ruchów testujących w ściśle określonych procedurach.

Autor metody opracował program postępowania leczniczego, w którym oprócz technik, wykonywanych przez terapeutę, ważny jest sam ruch pacjenta, ćwiczenia i autoterapia wykonywana w domu. Ruchy czynne powtarzane są wielokrotnie w różnych płaszczyznach, w ściśle określonym kierunku, nie powodującym bólu. Efektem jest likwidowanie zaburzenia struktury dysku i usunięcie istniejących ograniczeń poprzez przywrócenie prawidłowej elastyczności tkanek. Zwalczanie przyczyny choroby powoduje eliminacje bólu.

Dużą wagę przykłada się w tej metodzie do zaleceń, które chronią kręgosłup przed kolejnymi urazami i przeciążeniami. McKenzie stawia bardzo duży nacisk na profilaktykę. Pacjent zostaje nauczony jak reagować w przypadku nawracających epizodów bólowych, a po ustąpieniu objawów, otrzymuje wytyczne prawidłowego postępowania w celu zapobiegania nawrotom dolegliwości.

Metoda ta jest ceniona wśród terapeutów ze względu na szczegółowy wywiad i badanie kliniczne.